Skolehaven på Østermarkskolen

Domestic Science kan du følge og læse om udviklingen af skolehaven på Østermarkskolen og al den læring der følger med.

Vi kalder projektet for “Spis din skole”, som er et projekt med mange facetter.

Folkeskolen handler ikke kun om bøger. Efter den sidste skolereform, skulle der arbejdes med faglig fordybelse og i nyere tid råber medier og politikere på at flere elever, som skal sendes i retningen af erhvervsskolerne.

Det har ført til at Østermarkskolen har sat et projekt i søen, som kan arbejde med netop disse to facetter. Efterhånden som vi foldet projektet ud i praksis, har det vist sig at være et projekt, som ikke bare handler om udvikling af skolen ift. til politiske krav. Det handler om meget mere.

Projektet blev sat i søen i efteråret 2017. I første omgang som en aktivering af elever i Udskolingen, som fik mulighed for at arbejde med nogle håndværksmæssige kompetencer, hvor de kom væk fra bøgerne og dagligdagens meget fagligt bogbaseret undervisning. De skulle bygge nogle højbede, hvor skolen så småt kunne starte på at dyrke deres egne grøntsager til madkundskabsundervisningen.

I efteråret 2018 startede Østermarkskolen på den næste fase. Der skulle således laves et større anlægsarbejde af selve skolehaven. Det udviklede sig til et tilbud om faglig fordybelse på Mellemtrinnet og i Udskolingen, samt et valghold i Udskolingen for elever, som trængte til at komme væk fra bøger og arbejde noget mere med hænderne. Skolens elever skulle udvikle skolehaven.